mandag 18. januar 2010

Kombinert "ingen bønn" og babystrikkalong

Jeg har meldt meg på to nye alonger på hobbyboden.com. Den ene er "babystrikk 2010", der vi får et stikkord hver mnd, og denne mnd (januar) var stikkordet teppe.
Den andre er Iris sin "ingen bønn", der man skal strikke så mye som mulig av eget lager, og det er første mann til 10! kg. Det man evt. likevel kjøper, skal trekkes av antall strikkede gram. det blir hardt, men moro!!
Denne mnd har de to alongene gått godt overens fom min del, for jeg kjøpte garn til et par babytepper i høst.




Dette teppet er strikket i riller på skrå, ved å øke 1 m i hver side på annenhver omgang til nesten halvparten av garnet var oppbrukt (ca 200gr), og deretter felle 1m i hver side på annenhver omgang til jeg hadde tre masker igjen, og felle av. Strikket med hullrad ved økninger og fellinger. Strikket i off white Bris fra Gjestal, kjøpt på "Strikk i Ørska" :)
Arbeidene må jo veies til ingen bønn-alongen, og dette teppet veier 364 gr.



Dette teppet m/ "pute" er strikket i et 300gr-nøste som jeg kjøpte på Europris ei gang, uvisst av hvilken grunn. Husker ikke hva garnet heter, men det er en ull/bomull/akrylblanding. Teppet er rillestrikket mens "puta" (som bare er bretta i to pg hekla runt, ingen fyll) er perlestrikket. Har heklet en kant rundt i mørkeblått restegarn av ukjent type.
Teppet veier 246 gr, og "puta" 70 gr.
Jeg har da kommet til 680 gr :)

Har også denne mnd fått ferdig teppet som jeg heklet sammen for tina. Historien er slik:
Flere ganger hadde jeg hørt tina snakke om alle lappene (i østlandsgarn) hun hade liggende, som hun sa at hun skulle kaste el. hver gang sa jeg at hun kunne gi de til meg, og så skulle jeg gjøre det til teppe, og hun kunne få det til jul. uti oktober gjorde vi alvor av det, og jeg overtok EN HAUG lapper i ale regnbuens farger, og oppdaget til min forferdelse at hun ikke engang hadde festet tråder!! :O dermed tok oppgaven litt mer tid enn først antatt, så teppet var først klar til levering midt i januar.

Jeg begynte med å feste alle tråder, og å hekle en omgang fastmasker rundt alle lappene med sort garn (viking sportsragg). Deretter fant jeg et mønster å sette dem sammen, slik at det tross alle fargene ikke så så rotete ut. Neste steg var å hekle sammen lappene. Jeg gjorde det slik: heklet sammen rader med fastmaske-luftmaske-fastmaske, slik at det sorte feltet ble litt tykt, og delte av fargene.

Det ble stooort, og faktisk ganske fint, synes jeg. Selv om jeg glatt innrømmer at det hadde ikke fått innpass i stua mi ;) Tina ble veldig glad for den forsinka julepresangen, da!




Synes det er så passende teppe til tina. og det illustrerer så godt forskjellen på tina og meg. Hun går inn i butikken, og kjøper to nøster av alle farger de har. Jeg, på den andre siden, hadde nok heller valgt to-tre farger og så svart. Hehe :)

5 kommentarer:

  1. Så flotte tepper. Og Tina ble nok kjempeglad, for et arbeid.

    SvarSlett
  2. Fine tepper! Og at du orsket 2 rettstrikkede tepper på en mnd er imponernde!!

    SvarSlett
  3. Kjempefine tepper! Eg er også med i "Ingen bønn" men plutseleg fekk eg gåve ifrå Rowan uoppfordra i postkassa.

    SvarSlett
  4. Flotte tepper!! Og ein genial along!! Der skulle eg nok vore med...

    SvarSlett
  5. Flotte tepper og jammen har du fått brukt en del av lageret.

    SvarSlett